Test: Peugeot 308 SW

Ännu en het kompaktkombi har blivit föremål för ett tjänstebilstest. Den här gången är det fransmännens tur att visa vad deras senaste tillskott har att erbjuda.

Testbilen

Peugeot lanserade den andra generationen av 308 för snart ett år sedan. De gjorde ett bra jobb, så bra att bilen blev årets bil 2013. Nu har de förvandlat sin succé till en kombi, i samband med det lanseras nya turbomatade trecylindriga bensinmotorer.

308_1

Testbilen, som lånades av Arnes Bil & Service i Luleå, är en manuell (2014) Peugeot 308 SW 1,2 T PureTech S&S (start-stopp) med 130 hk. Peugeot har två utrustningsnivåer varav denna har det enklare Active-paketet. Dock med extrautrustning såsom GPS och det numera för Peugeot kännetecknande panoramaglastaket.

(Förbrukning: Blandad; 4,7 Stad; 5,9 Landsväg; 4,0)

308_2

Cirkapris för testbilen är strax under 200 000 kr.

Att köra

Komfortmässigt finns det inte mycket att anmärka på. Peugeot har med den nya bottenplattan lyckats ta sitt märke till en ny nivå. En nivå som förvisso många konkurrenter redan uppnått, det som i sammanhanget blir intressant är att Peugeot tycks kunna erbjuda samma kvalitativa komfort till ett lägre pris.

Körkänslan blir lite psykologiskt påverkad av att ratten har sin småskaliga form. Det känns sportigt att ta kurvor med denna miniratt och dess tydliga greppunkter. Jag har hört många påpeka att ratten gör att körningen känns svajig och ostadig, men det handlar nog inte om så mycket annat än ovana. Styrningen är precis och lätt, fingertoppskänsla är ordet.

308_3

Den ser inte mycket ut för världen den här motorn, men den bjuder upp till en riktig svängom! Vem hade kunnat föreställa sig att en 1,2 liters trecylindrig bensinare med 130 hästar kunde vara en sådan raket när det slår om till grönt. Den drar på riktigt bra i lägre farter tack vare att en betydande del av vridmomentet finns till förarens förfogande redan vid 1 500 varv. För den här klassen och för en bil med detta miljöfokus, så är responsen imponerande. (0-100: 10 s)

308_4

Manuellt är alltid roligt för en klassisk körupplevelse. Lättväxlad och ekonomisk. Det ska dock nämnas att Peugeot har slipat sina automatlådor och gjort dem riktigt vassa. Till den här modellen kan du välja en riktig sexväxlad automatlåda, med riktig avses att den inte har någonting gemensamt med de svårkörda MCP-lådorna som sitter i många av Peugeots miljömodeller. Förbrukningen är fortfarande låg.

Exteriör

När Peugeot designade nya 308 så togs ingen hänsyn till föregångaren, måtten är väl det enda som är snarlikt. Peugeot spelar det säkra kortet med denna formgivning då de helt avfärdat sina gamla designideal som ofta var mer unika. 308:an är inget rytande lejon längre och i egenskap av mysig bondkatt tilltalar den säkert fler i detta utförande.

308_5

Den snälla kissekatt-looken är ganska praktisk ändå även om det kan argumenteras mot dess likgiltighet. Praktisk i den mån att den följer ett stramt stilideal som tilltalar många idag, detta gäller särskilt för tjänstebilar som ska se representativa ut.

Interiör

Att utsidan är ganska odramatisk har nog gjort att det kliat i designteamets kreativa fingrar. För de har festat loss med interiören, ganska rejält. Peugeot har accepterat den digitala åldern och agerat därefter. Du styr bilens grundläggande funktioner via en pekskärm på 9,7 tum. Klimatanläggningen, radion, navigationen och en drös med inställningar.

308_6

Spännande formspråk genomsyrar hela interören. Förarmiljön får en att känna sig speciell, med detaljer som tillsammans bildar ett elegant och sportigt intryck. Materialvalen gör ingen besviken.

308_7

Instrumenten ovanför rattkransen? Ja, varför inte. De kommer “närmre vägen” vilket är mycket behagligt. Hastigheten visas digitalt i mitten som standard, en tydlighet jag gillar och som tillåter snabba blickar.

308_8

Pekskärmen är egentligen lätt att lära sig. Visserligen är jag en nittiotalist som alltid fipplat med teknik, men den är faktiskt väldigt tydligt uppbyggd med menyer på var sin sida. Dock kan jag tycka att vissa funktioner kräver lite för mycket uppmärksamhet när de ska ställas in under körning. Många kan nog uppfatta den som problematisk. GPS:en fungerar halvdant, man kommer dit man vill, men när man t.ex. ska välja destination på karta så återgår den irriterande ofta till nolläget att visa hela Sverigekartan.

Någon Bluetooth-koppling verkade inte vara valbar i inställningarna, men det finns som tillval.

308_9

Rymligt baksäte, bra takhöjd och en unik rymd i och med glastaket. Bagaget rymmer 610 liter under insynsskyddet och hela 1 660 liter med baksätena nedfällda, låter nästan som klassrekord. Faktum är att utrymmet slår större kombimodeller som t.ex. Skoda Octavia och den gamla göteborgaren V70. Golvet blir riktigt plant vilket är precis så det ska vara. Övernattning i bilen blir enkelt, med möjlighet att blicka upp mot stjärnhimlen vilket är sådär typiskt franskt romantiskt.

308_10

Taket för mina tankar till en viss Hollywoodproduktion med stora reptiler och mycket skrik. En elstyrd jalusi ser till att det inte blir ett växthus på sommaren och minskar kallraset på vintern.

Som tjänstebil

Förmånsvärdet netto per månad är uppskattat till ca 1 400 kr. Det är riktigt lågt och ett utmärkt värde för en pigg och kapabel bensinare. Sedan är det trevligt att en kompakt Peugeot kan vara så mogen i sin design. Den är av en annan värld jämfört med sin föregångare och smälter in bra som bil i tjänsten.

Omdöme

Peugeot har byggt en mycket kompetent bil med en unikt effektiv drivlina. PureTech-motorerna gör det hippt att tanka bensin igen, man kommer långt på en tank och de har noga balanserat körglädje och miljötänk. Billig i drift och pigg på vägen, försiktig design med en nytänkande interiör. Bra bil och helt klart en förnuftig tjänstebil.

308_rating

Tack till:

Arnes_Bilservice

 

Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Du kanske också gillar

Instagram