Test: Golf Sportscombi

Det har blivit en del ledighet den här veckan, så kan universitetslivet vara ibland. Jag har därför glatt sysselsatt mig med att testa lite bilar med fokus på att hitta en praktisk och kompetent tjänstebil. Bilen är viktig i ett jobb där man ständigt är på språng för att möta kunder och förvalta uppdrag, inte minst för en fastighetsmäklare. Vänta er fler provkörningar!

Testbilen

Volkswagens senaste upplaga av deras förlängda Golf är en ovanligt spännande folkvagn med generösa utrymmen i klass med marknadens fullvuxna kombivagnar.

GolfSide

Testbilen, som lånades av Müllers Bil i Luleå, är en (2014) Golf Sportscombi TDI 105 BMT omsvept i metalliclack á la ”Pacific Blue”. Den drivs av en fyrcylindrig 1,6-liters dieselmotor med BlueMotion Technology, vilket är Volkswagens samlingsnamn för miljölösningar, t.ex. start-stoppsystem, Eco-läge för lägre varvtal m.m. Denna bil var även utrustad med VW:s sjuväxlade automatlåda (DSG7). (Förbrukning: Blandad; 3,9 Stads; 4,6 Landsväg; 3,5)

GolfRear

Totalpris för den här modellen med Masters-paketet landar på drygt 240 000 kr.

Att köra

Golfen bjöd på en stabil körupplevelse med god komfort på många olika typer av väglag. På motorväg är det en acceptabel ljudnivå i kupén, även i farter en bit över hundra så imponerar den sett till att den är mindre än en vanlig kombi (t.ex. storebrodern Passat).

På vägen till fotograferingsplatsen Gammelstaden, ett trevligt världsarv strax utanför Luleå, så möttes jag av en del vägarbeten med grova grusvägar. Även där absorberade bilen ojämnheterna fullgott. Sådana vägar brukar vara ett kvalitetstest för att se om lister, finish eller annat skramlar i kupén, men Golfen känns välbyggd.

GolfMotor

Prestandamässigt så var jag lite skeptisk till de 105 kusar som galopperar under huven. Men jag kan säga att hästarna i denna dieselspis inte skulle klara ett dopningstest. Bilen är med andra ord helt lagom stark och bjuder på en skjuts när det väl behövs. Det är inga som helst konstigheter att komma upp i fart och omkörningskapaciteten låter bilen äta långtradarlängder till frukost.

GolfTrans

10,7 sekunder ska det enligt VW ta från stillastående till hundrastrecket med DSG-lådan, det är inte snabbt på papperet men i praktiken och i den dagliga trafiken så är det en bra siffra. Det ska tilläggas att dubbelkopplingslådan gör växlingarna förstaklassigt mjuka.

Exteriör

Tidigare årsmodeller har haft en ganska varierande och diskutabel design av bakpartiet. Nuvarande stilrena utformning lämnar inte mycket att önska, om man har smak för mogen design. Bilen ser i princip ut som en mini-Passat och är återhållsam i sin framtoning.

GolfFront

Den är väldesignad utan att vara för tråkig eller för upphetsande och lämnar antagligen så lite delade meningar som möjligt efter sig på marknaden. Proper och välkammad.

Interiör

Volkswagen är kloka när de gör interiörer. De har stenkoll på alla moderna bekvämligheter utan att för den sakens skull digitalisera allt och vara hysteriska med knappar. Det är sparsamt och tillräckligt, överblickbart och enkelt.

GolfInt1

Klimatanläggningen är barnsligt enkel att använda med tre vridbara reglage. Enda nackdelen är väl att symbolerna för blåsriktningen är lite små, men det lär man sig nog allteftersom.

GolfInt2

Den digitala displayen mellan mätartavlorna hade gärna fått ha en hastighetsmätare som standardläge, men detta ska gå att ställa in på något vis.

Med Masters-paketet, vilket nästan alla Golfar säljs med, så får man ett radiosystem med en 5,8″ pekskärm. Just denna variant kallas ”Radio Composition Media” och är inte utrustad med GPS. Dock är det ett mycket användbart och lätthanterligt system.

GolfMedia

Guldfunktionen måste nog vara den barnsligt simpla Bluetooth-kopplingen. Det behövs inte många knapptryck för att para ihop telefonen eller surfplattan till bilen och på så vis streama enhetens ljud.

Det är skimmer i molnen och Blåtand i Golfen, det är ljus över stränder och näs.

GolfInt3

Man sitter bra i bilen, baksätet är rymligt med en väl tilltagen takhöjd. Även jag som är skapligt lång satt bättre i detta baksäte än vad jag gjort i några av marknadens fullvuxna kombimodeller.

GolfInt4

Bagaget rymmer över 600 liter under insynsskyddet, och hela 1620 liter med nedfällt baksäte. Det är rejäla mått vi talar om här. Minuspoäng för att baksätet inte kan fällas hela vägen ner i golvet så att det blir platt. Det är dock en försumbar lutning.

Som tjänstebil

Förmånsvärdet är helt okej. En Golf med likartad utrustning som testbilen får ett förmånsvärde på cirka 1 600 kr/månad netto, vilket ändå är lågt. 600 kronor ifrån supermiljöbilarnas belopp. Kör man över 3000 mil i tjänsten, vilket man säkerligen kommer upp i som mäklare, så är förmånsvärdet endast runt 1 200 kr/månad.

Omdöme

GolfFront2

Allt som allt är Golfkombin en mycket förnuftig vagn som bjuder på stora utrymmen, fin körkänsla, utmärkt förarmiljö och en enhetlig och proper design. Duger mycket väl som tjänstebil!

 

Golf_Betyg

Tack till:

MullersBilLuleå

Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may also like